ROBUST OG EFFEKTIV UDARBEJDELSE AF TILBUD MED SIKRING AF RENTABILITET
Anvendelse af pålidelige og nøjagtige modeller for udarbejdelse af tilbud er essentielt for minimering af fejl og sikring af solid rentabilitet på bundlinjen. For Nordic Houseware Group sikrede implementering af exactos løsning på én samlet digital platform optimering af tilbudsprocessen og understøttelse af en stringent matrix for det interne godkendelseshierarki.
Nordic Houseware Group (NHG) er leverandør af en bred vifte af boligartikler inden for opbevaring og organisering med fire selvstændige subbrands. Deres produkter forhandles i detailhandlen på globalt plan. René Dethlefsen er Group CFO i NHG, og han forklarer om årsagen til at implementere løsningen fra exacto.
Robuste & rentable
”Der indgår mange forskellige elementer i den samlede COGS, og hvert varenummer har tilknyttet nogle særlige betingelser og specifikationer, der skal medregnes, når tilbud udarbejdes. Andre variabler, som fx valutakurser eller fragtomkostninger, fluktuerer desuden på daglig basis. At danne sig et fuldt overblik og sikre, at alle cost drivers indgår korrekt med opdaterede data, er – hvis det skal håndteres manuelt – en meget tidskrævende opgave, der samtidig indebærer risiko for stor fejlmargen. Derfor ønskede vi at implementere en digital løsning, der kunne standardisere, systematisere og i højere grad automatisere processen og give mulighed for at ajourføre stamdata fra centralt hold”.
I den forbindelse pointerer René Dethlefsen, at integrationen med NHG’s ERP er en særlig fordel:
”Løsningen integrerer med vores Business Dynamics, og hver nat bliver stamdata automatisk opdateret. Således kan vi altid have fuld tillid til, at tilbud er baseret på de mest realistiske cost-priser”.
Effektiviseret & automatiseret workflow
Ifølge René Dethlefsen betyder overgangen til en samlet digital platform, at hele workflowet nu er blevet effektiviseret og langt mere lean:
”Vores medarbejdere har ét sted og ét standardiseret format at arbejde i. En stor del af oplysningerne er prædefinerede med ajourførte stamdata på det aktuelle varenummer, og de skal alene fokusere på de unikke tilbudsdata for den pågældende leverance. Vi tilføjer løbende nye oplysninger med stadig flere muligheder for at trække centralt definerede stamdata og data fra eksterne kilder”, forklarer René Dethlefsen.
Procesoptimering & understøttelse af godkendelsesmatrix
Valide og robuste tilbud er dog ikke det eneste, løsningen har sikret:
”Vi har indført en mere stringent proces for godkendelse med et veldefineret hierarki eller chain of command, om du vil. Tilbudsplatformen er den digitale understøttelse for praktisk effektuering af dette. Løsningen er integreret med vores AD, som selvfølgelig definerer adgange og rettigheder, men som samtidig betyder, at der sker en automatisk fremsendelse til rette person. Således er processen blevet nemmere”, slutter René Dethlefsen.