TILLID I MARKEDET OG SUCCESFULDE M&As
Effektiv onboarding af nye data er nøglen
Fusioner og opkøb – M&As – ligger som en central komponent i mange virksomheders vækststrategi. En af forudsætningerne for, at disse forløber effektivt, ikke risikerer at skade den resterende forretning og desuden sker med opretholdelse af tillid i markedet, er, at virksomheden har de rette værktøjer, der sikrer hurtig, effektiv og komplet onboarding og integrering af nye enheders data.
Retvisende datagrundlag
Peter Nørvig er partner i exacto og har i sit samarbejde med kunderne erfaret, at netop evnen til hurtigt og effektivt at trække og konsolidere nye enheders budget- og forecastdata ind, er en nøglefaktor i forbindelse med M&As:
"At kunne arbejde og træffe beslutninger både på kort og lang sigt med forecast og budgetter er betinget af adgang til fuldstændige og retvisende data på leverancer, omsætning, cost drivers, effekter af volatile eksterne faktorer osv. Strategiske såvel som operationelle beslutninger skal være datadrevne, og blinde vinkler indebærer en risiko for at træffe valg, der potentielt kan være skadelige. Desuden er det aldrig godt, når der går alt for lang tid med interne processer."
Ifølge Peter Nørvig er dette grunden til, at virksomheder efterlyser løsninger, der sætter dem i stand til at gennemføre hurtig onboarding:
"Lidt karikeret kan man sige, at for hver dag, der går, uden at man har været i stand til at trække de nyeste forecastdata ind og bruge dem sammen med virksomhedens øvrige data til budgetter og ajourføring af de løbende forecast, så famler man reelt i blinde. Og fordi man arbejder med et ufuldstændigt datagrundlag, risikerer man at træffe beslutninger, der skader hele forretningen. Derfor ser vi, at virksomheder har en kort transitionsperiode som topprioritet."
Tillid i markedet
Opretholdelse af tillid i markedet spiller ifølge Peter Nørvig desuden en væsentlig rolle:
"Markedet, aktionærer og samarbejdspartnere holder løbende øje med virksomheders finansielle signaler og forecast. De tilpasser deres strategier efter, hvordan virksomheder må forventes at performe. Således har det stor betydning for både aktien og de vilkår, som sætter rammerne for et samarbejde, hvilke nøgletal virksomheden præsenterer."
Derfor har virksomhedernes evne til at onboarde nye data i forbindelse med M&As en central betydning for opretholdelse af markedets tillid:
"Der er selvfølgelig mange andre faktorer, som spiller ind, men vi ser helt grundlæggende, at det at have adgang til et retvisende billede af, hvor rentable virksomhedernes drift er, betragtes som meget vigtigt. I den forbindelse er vished om, at alle nøgletal er i overensstemmelse med de faktiske forhold og dermed, at ledelsen træffer de rette beslutninger, naturligvis essentiel, når det gælder om at opretholde tilliden i markedet”, slutter Peter Nørvig.